5 באפריל 2013

גאוה ישראלית - מדענית ישראלית זוכה בפרס UNESCO-L'OREAL לשנת 2013




מעורר גאוה ומרגש, קיבלתי במייל ושלא כמנהגי, איני מסכמת אלא מביאה ככתבו וכלשונו:



15 שנה, 5 יבשות, 1,729 נשים מדעניות מ-103 מדינות
5 זוכות ישראליות, זכייה שלישית ברציפות לישראל
ד"ר אסנת זומר-פן, מדענית ישראלית צעירה, זוכה בפרס היוקרתי  UNESCO-L'OREAL"למען נשים במדע" 2013 ליבשת אירופה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו במכתב אישי למדענית: "אסנת, הצטרפת למועדון יוקרתי ואיכותי של חוקרות ישראליות שנמצאות בחזית המחקר והמדע העולמיים"
אסנת נבחרה מבין מאות מועמדות מרחבי העולם, על ידי חבר שופטים בינלאומי המורכב ממדענים בעלי שם עולמי וזוכי פרס נובל

זאן פול אגון,    נאוה רביד,     אסנת פן,     גד פרופר


×      ד"ר אסנת זומר-פן, ד"ר לביואינפורמטיקה מאוניברסיטת ת"א, זוכה בפרס אונסקו-לוריאל "למען נשים במדע" לשנת 2013 לכל יבשת אירופה, על מחקרה בתחום הבסיס הגנטי לאוטיזם.
×     הפרס מוענק מדי שנה ל-15 חוקרות צעירות מכל העולם. כל אחת זוכה בפרס של עד 40 אלף דולר (על פני שנתיים), ובהכרה בינלאומית רחבה.
×     פרויקט UNESCO-L'OREAL "למען נשים במדע", במסגרתו נבחרה ד"ר זומר-פן, הינו מיזם רב-לאומי לקידום מדעניות הפועל מזה 15 שנה. בישראל המיזם פועל מזה 4 שנים, ומציע למדעניות ישראליות צעירות תמיכה משמעותית במחקר והזדמנות להכרה ישראלית ועולמית.
×     ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, פנה במכתב אישי ורשמי למדענית הצעירה: "אסנת היקרה, שמחתי לשמוע על זכייתך בפרס היוקרתי של ארגון אונסק"ו וחברת לוריאל בפרויקט 'נשים למען המדע'. שמחתי לשמוע שזאת השנה השלישית ברציפות, והחמישית בכל, שחוקרת ישראלית זוכה בפרס יוקרתי זה. אסנת, הצטרפת למועדון יוקרתי ואיכותי של חוקרות ישראליות שנמצאות בחזית המחקר והמדע העולמיים. את וחברותייך וחוקרות רבות נוספות משמשות הוכחה חיה לאיכותן של החוקרות הישראליות ותרומתן בקידום המדע והמחקר".
×     ועדת השיפוט של פרויקט אונסקו-לוריאל "למען נשים במדע" בישראל מורכבת ממדעניות בכירות בעלות שם עולמי, ביניהן: פרופ' רות ארנון - כלת פרס ישראל ויו"ר חבר השופטים; פרופ' עדה יונת - כלת פרס "נובל" בכימיה לשנת 2009 ופרס לוריאל-אונסק"ו "למען נשים במדע" לשנת 2008 ליבשת אירופה, ועוד.
×     יש הטוענים כי לפרס יכולת ניבוי לפרס "נובל": שתי מדעניות בכירות שזכו בפרס "אונסקו-לוריאל" זכו לאחר מכן גם בפרס "נובל", אחת מהן היא כאמור פרופ' עדה יונת.
×     נאוה רביד, מנכ"ל לוריאל ישראל: "מספר הנשים החברות באקדמיה הישראלית למדעים הוא 8 בלבד מתוך 105. מטרת תכנית "לוריאל אונסקו" 'למען נשים במדע' היא לסייע משמעותית להשלמת שלב הפוסט-דוקטורט, המתבצע בדרך כלל בחו"ל - והמהווה 'תקרת הזכוכית' המעכבת מדעניות צעירות רבות מלהגשים את חלומן."

ביום חמישי האחרון נערך הטקס הבינלאומי הרשמי לפרויקטL'OREAL-UNESCO "FOR WOMEN IN SCIENCE" 2013 בפריז, המציג את המדעניות הבכירות והצעירות המבטיחות בעולם, מבין מאות מועמדות. השנה בין הזוכות הצעירות מדענית ישראלית, ד"ר אסנת זומר-פן, שזכתה בפרס הבינלאומי לצורך מחקר בעל פוטנציאל פורץ-דרך בתחום הבסיס הגנטי לאוטיזם. זהו הישג מרשים למדע הישראלי - במיוחד מאחר והתכנית הישראלית להגשת מועמדות למלגת אונסקו-לוריאל "למען נשים במדע" נפתחה רק לפני ארבע שנים - והשנה בפעם השלישית ברציפות זוכה מדענית ישראלית בכבוד ובהכרה בינלאומית.
הוועד הישראלי לאונסק"ו ולוריאל ישראל משתפים פעולה מזה 15 שנים לצורך קידום מדעניות צעירות בישראל. רשמית, הפרויקט המקומי קיים בישראל 4 שנים, ומבוסס על שיתוף פעולה בינלאומי בין לוריאל העולמית ואונסק"ו - L'ORÉAL-UNESCO "For Women In Science". זוהי שותפות בינלאומית שנוסדה בשנת 1998, ונועדה להכיר בתרומתן של מדעניות בולטות לקדמה המדעית ולעודד את שיתופן של נשים במחקר המדעי.
חבר השופטים הישראלי שבחר את ד"ר אסנת זומר-פן לתמיכה במחקרה ולהכרה בינלאומית מורכב ממדעניות ישראליות בכירות בעלות שם עולמי: פרופ' רות ארנון כלת פרס ישראל, יו"ר חבר השופטים, מכון ויצמן; פרופ' עדה יונת, כלת פרס "נובל" ופרס ישראל, מכון ויצמן; פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון; פרופ' חגית ירון-מסר, נשיאת האוניברסיטה הפתוחה; פרופ' אפרת לוי-להד, ראש המחלקה לרפואה גנטית במרכז הרפואי שערי צדק.
ישראל, אחת המדינות הקטנות המשתתפות, היא "מעצמה" בפרס זה, וזכתה בלא פחות מ-5 פרסים בשנים האחרונות: בשנת 2008, עוד בטרם זכתה בפרס "נובל", הפכה פרופ' עדה יונת להיות הישראלית הראשונה הזוכה בפרס למדעניות בכירות. עוד 4 זכיות במסלול המדעניות הצעירות: בשנת 2005 זכתה ויקטוריה יאוולסקי בפרס על מחקרה לאבחון וריפוי מוקדם של סרטן השחלות; לפני שנתיים זכתה הגר גלברד-שגיב בפרס על מחקרה בתחום התודעה; בשנה שעברה זכתה ד"ר נעמה גבע-זטורסקי על מחקרה בתחום תפקודם של החיידקים הטובים בגוף ומשמעותם לגוף האדם; והשנה כאמור זוכה ד"ר זומר-פן.
זומר-פן, הזוכה הטריה, החלה את מחקרה באוניברסיטת ת"א, והיא ממשיכה אותו במעבדות אוניברסיטת וושינגטון, סיאטל. המחקר של ד"ר זומר-פן, עליו היא זוכה בפרס אונסקו-לוריאל "למען נשים במדע", עוסק בהבנת הבסיס הגנטי של אוטיזם. זומר-פן חוקרת רצפים גנומים שנאספו ממאות משפחות שבהם יש ילד אוטיסט. על ידי השוואה של הגנומים של הילדים האוטיסטים לגנומים של הוריהם אשר אינם אוטיסטים, תנסה החוקרת להבין ממה נובע ההבדל בין הילד להוריו. בכך, מקווה אסנת לנסות ולפצח את התעלומה של מקרי אוטיזם שאין להם היסטוריה משפחתית (אוטיזם ספוראדי) ולסייע בהבנת המורכבות הגנטית של המחלה. להבנות אלו יש השלכות ישירות על פיתוח בדיקות גנטיות לאבחון מוקדם של אוטיזם במהלך ההיריון ולאחריו.

גאוה, אמרתי.

2 תגובות:

  1. בהחלט גאווה מדהימה. אגב, אין אפשרות בבלוג שלך להגיב דרך "שם וכתובת אתר" לכן אני נאלצת להשתמש בחשבון הגוגל הישן והלא מעודכן שלי.

    השבמחק
  2. תודה על העדכון, אבדוק ואוסיף במידת האפשר במיידי :)

    השבמחק